Department of Marketing

Sustainable Consumer Behavior

Titel:

Transkoll - Transparency and transformation in the regional food industry. Collaborative Approaches for more sustainability from raw materials to consumption (Transparenz und Transformation in der regionalen Ernährungswirtschaft. Kollaborative Ansätze für mehr Nachhaltigkeit vom Rohstoff bis zum Endkonsumenten).

Funding Institution:

Federal Ministry of Education and Research (Bundesministerium für Bildung und Forschung BMBF).

Project Team and Partners:

JProf. Dr. Birgit Schulze-Ehlers (Department of Agribusiness and Supply Chain Management, Kiel University), Prof. Dr. Stefan Hoffmann (Department of Marketing, Kiel University), Business Development and Technology Transfer Corporation of Schleswig-Holstein (Wirtschaftsförderung und Technologietransfer Schleswig-Holstein GmbH WTSH), several regional practice partner, project members of the Department of Marketing: Tom Joerß, Payam Akbar, Dr. Robert Mai

Duration:

2015 until 2018

Short Description:

The Department of Marketing of the Kiel University leads this project in cooperation with Juniorprofessor for Supply Chain Management and Agribusiness of the Kiel University, Prof. Dr. Birgit Schulze-Ehlers, the Business Development and Technology Transfer Corporation of Schleswig-Holstein (WTSH) and several regional practice partner. Within this project, the Department of Marketing conducts besides others, how the sustainability of a product can be communicated at the Point-of-Sale to gain trust from the consumers' side without information overload.

Link zu NaWiKo - Begleitkreis des BMBF

 

Publications:

  • Siebert, H. F., Joerß, T.; Schulze-Ehlers, B.; Pielow, C.; Coester, K.; Akbar, P.; Hoffmann, S.; Risius, A.; Mai, R.; Gassler, B.; Schlüter, T. (2018). Handbuch Nachhaltigkeitsmanagement. Anleitung für den erfolgreichen Aufbau eines Nachhaltigkeitsmanagements in kleinen und mittelständischen Unternehmen in der Ernährungswissenschaft, 2. Auflage
     
  • Wunder, S.; Antoni-Komar, I.; Claupein, E.; Dirksmeyer, W.; Eberle, U.; Friedrich, S.; Hafner, G.; Hoffmann, S.; Joerß, T.; Langen, N.; Quack, D.; Schmidt, T.; Schmid, M.; Schulze-Ehlers, B.; Speck, M.; Teitscheid, P.; Teufel, J.; Waskow, F. (2018). Handlungsansätze zur Förderung nachhaltiger Ernährungssysteme. Ergebnispapier von BMBF-Forschungsprojekten zum Thema Ernährung. NaWiKo-Synthesepapier.
    Online available
     
  • Conceptualizing sustainability from a consumer perspective: Wie ist das Verständnis der Verbraucher für Nachhaltigkeit im Lebensmittelbereich? Der Artikel identifiziert verschiedene mentale Strukturen, wie das Konzept verankert ist (nominal, ordinal, Cluster, hierarchisch) und beleuchtet die zugrundeliegenden Motive und Ziele, welche die Bewertungen der Nachhaltigkeit bestimmen
    .Link to the artikel via Springer Link

  • Nachhaltigkeitsinformationen zu Lebensmitteln am Point-of-Sale mittels mobiler Augmented Reality: Es wird eine technische Lösung untersucht, um die Informationsasymmetrie zwischen Konsumenten und Händlern zu reduzieren und die Agentenkosten zu senken. Konsumenten wird am Point of Sale eine mobile Augmented Reality App zur Verfügung gestellt, so dass sie in der Kaufentscheidungssituation Nachhaltigkeitsinformationen zum ausgewählten Produkt erhalten können.
    Link zum Tagungsband

 

Final Meeting:

This event combined the presentation of the project results with interactive workshop elements. Training concepts from subprojects were extracted and summarized ina handbook. Addionally, businesses have now the possibility to systematically implement sustainability management through a database coordinated by the WTSH.

Link to training documents

Link to database

 

Contact:

Prof. Dr. Stefan Hoffmann

E-mail: stefan.hoffmann@bwl.uni-kiel.de